Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Φαρμακευτική δαπάνη

Φαρμακευτική δαπάνη

Η ερώτηση: Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία για το 2009, η φαρμακευτική δαπάνη διαμορφώθηκε στα 8,5 δις ευρώ, καταγράφοντας μια αυξητική τάση. Που οφείλεται κατά την άποψή σας η τάση αυτή; Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί και ποιες είναι οι δικές σας προτάσεις επί του θέματος; Oι απαντήσεις Υπουργείο Υγείας – Μιχαήλ Ιωάννη Τιμοσίδης υφυπουργός Υγείας […]

Η ερώτηση:

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία για το 2009, η φαρμακευτική δαπάνη διαμορφώθηκε στα 8,5 δις ευρώ, καταγράφοντας μια αυξητική τάση. Που οφείλεται κατά την άποψή σας η τάση αυτή; Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί και ποιες είναι οι δικές σας προτάσεις επί του θέματος;

Oι απαντήσεις

Υπουργείο Υγείας – Μιχαήλ Ιωάννη Τιμοσίδης υφυπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Με τις συντονισμένες προσπάθειες της κυβέρνησης, ήδη το 2010 επιτεύχθηκε μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης κατά 1δις € σε σχέση με τα επίπεδα του 2009. Στους στόχους του Υπουργείου Υγείας είναι η μείωση κατά 1δις € επιπλέον για κάθε ένα από τα έτη 2011 και 2012, προκειμένου η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη προς τα ιδιωτικά φαρμακεία στο τέλος του 2012, να αντιστοιχεί στο 1% του ΑΕΠ και να ευθυγραμμιστεί έτσι με τον αντίστοιχο μέσο όρο της Ε.Ε..

Για την επίτευξη του στόχου, έχουν αναληφθεί παράλληλες δράσεις με κυριότερες από αυτές:

  • Τις ρυθμίσεις του νέου νόμου (3918/2011) με τις οποίες μειώνεται το ποσοστό κέρδους τόσο των φαρμακοποιών όσο και των φαρμακευτικών εταιρειών, με την καθιέρωση επιστροφής ποσοστού των εσόδων τους υπέρ των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης.
  • Την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, που σε πρώτη φάση λειτούργησε πιλοτικά για τους ασφαλισμένους του Ο.Α.Ε.Ε. και σύντομα θα επεκταθεί στους υπόλοιπους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης.Η καθιέρωση της νοσοκομειακής συσκευασίας, με την οποία προσδοκάται μείωση του κόστους που καταβάλλουν τα νοσοκομεία για την αγορά φαρμακευτικών σκευασμάτων.

ΕΟΦ – Ιωάννης Τούντας Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων

Η αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης, ιδιαίτερα κατά την περίοδο 2004-2009 οφείλεται κυρίως στην υπέρμετρη κατανάλωση φαρμάκων λόγω της ανεξέλεγκτης συνταγογράφησης των γιατρών και δευτερευόντως εξαιτίας των τιμών που ήταν σχετικά υψηλές σε αρκετά φάρμακα.
Η αυξητική τάση αντιμετωπίστηκε αποτελεσματικά με τα μέτρα που πήρε η Πολιτεία κατά το 2010 και που είχαν σαν αποτέλεσμα τη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης των Ταμείων κατά 1 δις ευρώ, χάρις στη μείωση των τιμών κατά 16% και του όγκου της κατανάλωσης κατά 5%.
Επειδή όμως το μνημόνιο προβλέπει περαιτέρω μείωση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης κατά 2 δις ευρώ την επόμενη διετία, θα πρέπει να ληφθούν επιπλέον μέτρα, έστω και εάν το ποσό αυτό θα πρέπει να μειωθεί κατόπιν επαναδιαπραγμάτευσης γιατί, κατά τη γνώμη μου, βασίζεται σε λαθεμένους υπολογισμούς.
Τα μέτρα αυτά θα αποσκοπούν στη μείωση του όγκου κατανάλωσης με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, στην εφαρμογή της αρνητικής και θετικής λίστας, στη χρήση των πρωτοκόλλων συνταγογράφησης, αλλά και στην ενίσχυση των γενόσημων φαρμάκων που είναι πιο φτηνά.
Επιπρόσθετα μέτρα που νομοθετήθηκαν πρόσφατα αφορούν στην εφαρμογή του rebate (επιστροφή) των εταιρειών και των φαρμακείων, καθώς και στη μείωση του ποσοστού κέρδους των φαρμακέμπορων.

Πανελλήνια Ένωση Φαρμακοβιομηχανίας – Διοικητικό Συμβούλιο

Πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι τα 8,5 δις αντιπροσωπεύουν το συνολικό μέγεθος της αγοράς φαρμάκων στην χώρα μας, σε λιανικές και νοσοκομειακές τιμές. Στα 8,5 δις περιλαμβάνονται η δαπάνη 1,5 δις (σε νοσοκομειακές τιμές) για τα φάρμακα των νοσοκομείων καθώς και η συμμετοχή των ασφαλισμένων, η ιδιωτική κατανάλωση και οι παράλληλες εξαγωγές φαρμάκων. Αυτό που θα πρέπει να ενδιαφέρει την Πολιτεία είναι η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη όρος που χρησιμοποιείται διεθνώς για να προσδιοριστεί το κόστος των φαρμάκων που επιβαρύνει τα ασφαλιστικά ταμεία. Το 2009 η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη έφτασε τα 5,1δις εμφανίζοντας σημαντική αύξηση τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, η αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης συνδέεται σε μεγαλύτερο βαθμό με την αύξηση της κατανάλωσης φαρμάκων και λιγότερο με την εξέλιξη των τιμών των φαρμακευτικών προϊόντων. Οι κυριότεροι λόγοι αύξησης της κατανάλωσης είναι η μεταβολή κοινωνικο-οικονομικών και δημογραφικών παραγόντων (αύξηση προσδόκιμου επιβίωσης, γήρανση του πληθυσμού, επέκταση της ασφαλιστικής κάλυψης σε ευρύτερα στρώματα) και η αδυναμία ελέγχου σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού και συνταγογράφησης.
Σημαντικότατος παράγοντας που συντελεί στην αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης είναι η υποκατάσταση παλαιότερων και κατά τεκμήριο φθηνότερων φαρμάκων, από νεότερα και ακριβότερα. Η συγκεκριμένη πρακτική απαντάται διεθνώς και είναι ευπρόσδεκτη στο βαθμό που αφορά πραγματικά νέες καινοτόμες ανακαλύψεις και θεραπείες. Το πρόβλημα στην χώρα μας εστιάζεται στην έκταση και τον υψηλό ρυθμό υποκατάστασης παλαιότερων θεραπειών από νεώτερες ακριβότερες χωρίς τον παραμικρό φραγμό. Την ίδια στιγμή, όλα τα αναπτυγμένα κράτη ζητούν από τους παραγωγούς νέων φαρμάκων, μελέτες που να αποδεικνύουν το πρόσθετο θεραπευτικό όφελος σε σχέση με υφιστάμενες θεραπείες προκειμένου να καθοριστεί η πραγματική αξία του φαρμάκου.
Οι δράσεις της Πολιτείας επομένως θα πρέπει να επικεντρωθούν αφενός στην ισορροπημένη τιμολόγηση για τα φαρμακευτικά προϊόντα και αφετέρου στον έλεγχο της κατανάλωσης. Ισορροπημένη τιμολόγηση είναι εκείνη που επιβραβεύει την πραγματική καινοτομία των νέων φαρμάκων αλλά παράλληλα συγκρατεί την υποκατάσταση δίνοντας τέτοιες τιμές στα παλιά φάρμακα προκειμένου να παραμένουν στο σύστημα.
Θα πρέπει όμως να γίνει κατανοητό ότι το εργαλείο των τιμών από μόνο του δεν μπορεί να ελέγξει την φαρμακευτική δαπάνη. Απαραίτητη θεωρείται η εφαρμογή συνταγογραφικών πρωτοκόλλων με στόχο την κατεύθυνση της συνταγογραφίας προς οικονομικότερες επιλογές. Η εισαγωγή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης αποτελεί κύριο μηχανισμό για την επίτευξη του σκοπού αυτού επιτρέποντας την παρακολούθηση και τον έλεγχο των αποκλίσεων. Σε επίπεδο ασφαλιστικών ταμείων θα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία ένα σύστημα Τιμών Αναφοράς ασφαλιστικής αποζημίωσης ανά θεραπευτική κατηγορία όπως άλλωστε προβλέπεται από το νόμο. Παράλληλα τα Ταμεία θα πρέπει να καταρτίσουν προϋπολογισμούς φαρμακευτικής δαπάνης για κάθε θεραπευτική κατηγορία που σε συνδυασμό με ένα σύστημα rebate στην περίπτωση υπερβάσεων μπορούν να εξασφαλίσουν μεγάλες εξοικονομήσεις.

Πανελλήνιος Σύλλογος Φαρμακαποθηκάριων – Διοικητικό Συμβούλιο

Η φαρμακευτική δαπάνη στην Ελλάδα από το 2000 και μετά αναπτύσσεται με διψήφιο αριθμό ανάπτυξης και μόλις το 2009 η ανάπτυξη γίνεται 5,3% σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΦ.
Έτσι ενώ, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του ΕΟΦ, η φαρμακευτική δαπάνη το 2000 είναι 2.596.492.718,08€, το 2009 ανέρχεται σε 8.461.413.255,75€, δηλαδή έχουμε υπερτριπλασιασμό της φαρμακευτικής δαπάνης.
Η αύξηση αυτή οφείλεται στους παρακάτω παράγοντες:
Α) Γήρανση του πληθυσμού
Β) Αύξηση του βιοτικού επιπέδου και μεγαλύτερο ενδιαφέρον των πολιτών για την υγεία τους
Γ) Μη ύπαρξη σταθερής και ολοκληρωμένης πολιτικής για το φάρμακο
Δ) Υποκατάσταση παλιών φθηνών και δοκιμασμένων φαρμάκων με υποτιθέμενα νέα με πολύ υψηλότερες τιμές
Μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης μπορεί να έρθει μόνο με σοβαρές πολιτικές και δίκαια μέτρα, τα οποία θα κερδίσουν την εμπιστοσύνη τόσο των ανθρώπων που ασχολούνται με το φάρμακο ή επηρεάζουν την κατανάλωσή του, όπως είναι οι φαρμακευτικές εταιρίες, τα φαρμακεία, οι γιατροί κ.τ.λ., όσο και των πολιτών-χρηστών αφού όλοι αυτοί πρέπει να κατανοήσουν ότι ένα υγιές και βιώσιμο σύστημα είναι καλό για όλους και διασφαλίζει το μέλλον.
Κατά την γνώμη μας λοιπόν για να μειωθεί η φαρμακευτική δαπάνη στην χώρα μας θα πρέπει να γίνουν τα εξής:
1. Σωστές πολιτικές και συστράτευση όλων των εμπλεκόμενων στην κοινή προσπάθεια αφού ή όλοι βοηθάμε ή όλοι βουλιάζουμε.
2. Ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
3. Συνταγογράφηση φαρμάκων με την δραστική ουσία και υποχρέωση του φαρμακοποιού να χορηγεί από μια ομάδα δύο-τριών φαρμάκων το φθηνότερο. Όποιος ασθενής επιθυμεί άλλο με την ίδια δραστική ουσία και υπάρχει διαφορά τιμής, να πληρώνει την διαφορά από την τσέπη του.
4. Άμεση απελευθέρωση των παράλληλων εισαγωγών, προκειμένου να λειτουργήσουν ως μέσο πίεσης προς τις φαρμακευτικές εταιρίες για να μειώσουν και άλλο τις τιμές των φαρμάκων τους.
5. Αποτελεσματικός έλεγχος των τιμών των φαρμάκων και ιδιαίτερα εκείνων τα οποία παρουσιάζονται ως νέα. Τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται πολλά φάρμακα ως νέα λαμβάνοντας πολύ υψηλές τιμές ενώ στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι απομιμήσεις ή βελτιώσεις υπαρχόντων φαρμάκων.

Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος – Δημήτρης Καραγεωργίου Γενικός Γραμματέας

Από τα 8,5 δις του 2009 που αναφέρεσθε μόνο τα 3,3 δις είναι η δαπάνη μέσω των φαρμακείων . Αλλιώς πρέπει να κρίνεται το μέρος της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης, το παράλληλο εμπόριο που το 2009 προσέγγισε το 1 δις και φυσικά οι φόροι και o Φ.Π.Α που ήταν ιδιαίτερα υψηλοί . Βεβαίως και πρέπει να ληφθούν μέτρα –όπως ήδη λαμβάνονται – για τον ορθολογισμό αυτού του τομέα. Όμως αυτός αποτελεί το 7,2 % του συνόλου των δαπανών υγείας και είναι περίεργο ότι όλες οι προσπάθειες ορθολογισμού φαίνεται να εστιάζονται σ’ αυτό το μικρό μέρος της πίτας .
Παρ’ όλα αυτά μια μεγάλη σειρά μέτρων ορθολογισμού είναι ήδη σ’ εφαρμογή –με λάθος τρόπο– αλλά πάντως πρώτης προτεραιότητας η τιμολογιακή πολιτική των φαρμάκων. Εγκαίρως ο Π.Φ.Σ κατέθεσε τις προτάσεις του και πολλές από αυτές είναι δεκτές.
Διαφεύγει από πολλών την προσοχή, ότι ειδικά η περίοδος 2008-2009 σε πανευρωπαϊκό επίπεδο αλλα και στην Ελλάδα ήταν κατ’ εξοχήν χρόνος μεγιστοποίησης της προώθησης των φαρμακευτικών προϊόντων από τους παραγωγούς τους, ώστε να υπάρξει χώρος για την έλευση νέων και πολύ ακριβών συνθέσεων.

Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων – Ροβέρτος Σπυρόπουλος, Διοικητής του ΙΚΑ (και της Φαρμακευτικής Διεύθυνσης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ).

Η αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης αποδίδεται α) απουσία μηχανισμών ελέγχου β) αύξηση όγκου πωλήσεων γ)αύξηση τιμών φαρμάκων δ)εισαγωγή νέων βιοτεχνολογικών φαρμάκων ε)γήρανση του πληθυσμού στ)μειωμένη ενημέρωση του πληθυσμού για πρόληψη νοσημάτων.
Οι προτάσεις μας για τη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης με ταυτόχρονη διαφύλαξη της ισότιμης πρόσβασης των ασθενών στα φάρμακα είναι οι κάτωθι:
α) Ενίσχυση προγραμμάτων πρόληψης στο επίπεδο της πρωτοβάθμιας περίθαλψης
β) Ενίσχυση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και του ελέγχου των εκτελεσμένων συνταγών
γ) Χορήγηση φαρμάκων υψηλού κόστους από κρατικά νοσοκομεία ή φαρμακεία ασφαλιστικών ταμείων
δ) Εκπτώσεις από τις φαρμακευτικές εταιρίες προς το Ίδρυμα για τα φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα που διακινούνται από τα δικά του φαρμακεία
ε) Εφαρμογή λίστας φαρμάκων που δεν αποζημιώνονται από τα ασφαλιστικά ταμεία
στ) Προώθηση συνταγογράφησης αντιγράφων φαρμάκων
ζ) Έκδοση οδηγιών σχετικά με την αποζημίωση φαρμάκων βάση αξιολόγησης φαρμακοοικονομικών μελετών.

health.in.gr

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024