Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Οδηγός για εκπαιδευτές «ηλεκτρονικής μάθησης» (e-Learning)

Οδηγός για εκπαιδευτές «ηλεκτρονικής μάθησης» (e-Learning)

Οι βασικές αρχές πάνω στις οποίες ο εκπαιδευτής ηλεκτρονικής μάθησης θα πρέπει να στηριχθεί.

Είναι περιττό να αναλύσουμε τη χρησιμότητα του e-Learning στη σύγχρονη προσέγγιση της δια βίου μάθησης και κατάρτισης. Θα πρέπει να επισημανθεί όμως ότι και στην ηλεκτρονική μάθηση σημαντικοί παράγοντες και μεταβλητές της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι οι δύο συνιστώσες του ανθρώπινου παράγοντα: «εκπαιδευτής» και «εκπαιδευόμενος» και όχι τα LMS (Learning Management Systems), τα Authoring Tools, και γενικότερα τα εργαλεία πληροφορικής, μέσω των οποίων δημιουργείται περιεχόμενο και διενεργείται η εκπαιδευτική διαδικασία (e-learning). Αυτά θα πρέπει να θεωρούνται πλέον δεδομένα.

Δεν υποτιμούμε τις λύσεις που προσφέρει η εκπαιδευτική τεχνολογία στην δημιουργία ενός περιβάλλοντος ηλεκτρονικής μάθησης όμως και το καλύτερο τεχνολογικά αυτοκίνητο δεν κινείται εάν δεν υπάρχει οδηγός. Στην περίπτωση της ηλεκτρονικής μάθησης ο «οδηγός» είναι ο «εκπαιδευτής», σε αντίθεση ενδεχομένως με τις συμβατικές μορφές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπου απουσιάζει η χρήση των νέων τεχνολογιών και τον ρόλο του «οδηγού» αναλαμβάνει το εκπαιδευτικό υλικό.

Οι βασικές αρχές πάνω στις οποίες ο εκπαιδευτής ηλεκτρονικής μάθησης θα πρέπει να στηριχθεί είναι οι εξής:

(α) Edutainment = Education + Entertainment. Η εκπαίδευση μέσω e-Learning πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα και εντέλει ψυχαγωγική, σε μεγαλύτερο βαθμό από την παραδοσιακή εκπαίδευση στην τάξη.

(β) To improve not to prove: Η αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων δεν έχει στόχο να αποδείξουν ότι γνωρίζουν το εκπαιδευτικό υλικό, αλλά να βελτιώσουν τις ικανότητες τους και να αναπτύξουν νέες, πράγμα που δεν θα μπορούσαν το ίδιο εύκολα να επιτύχουν στην παραδοσιακή αίθουσα διδασκαλίας.

(γ) Εκπαιδευτής eLearning = 90% Εμψυχωτής +10% Εισηγητής: Θα πρέπει εκ των προτέρων να γνωρίζετε ότι δεν πρέπει αντιμετωπίζετε την e-Learning εκπαίδευση ως διαδικτυακή εισήγηση. Θα πρέπει να αξιοποιήσετε όλα τα εργαλεία που αναδεικνύουν και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των εκπαιδευόμενων, έτσι ώστε να μην κάθεστε μπροστά σε μια κάμερα μιλώντας ακατάπαυστα όπως ακριβώς θα ήσασταν σε μια τάξη. Ζητήστε βοήθεια από τους τεχνικούς μέχρι να εξοικειωθείτε με τα εργαλεία της πλατφόρμας ηλεκτρονικής μάθησης. Επίσης θα πρέπει να αποκτήσετε σχέση εμπιστοσύνης με τους εκπαιδευόμενους, να γνωρίσετε προβλήματα που μπορούν να αντιμετωπίζουν και να αποτελέσετε μέρος της λύσης και όχι μέρος των προβλημάτων τους.

Ιδού μια σειρά από προτάσεις–οδηγίες προς υποψήφιους εκπαιδευτές ηλεκτρονικής μάθησης:

1ον) Γνωρίζοντας τους Εκπαιδευόμενους: Αξιοποιώντας τις δυνατότητες της πλατφόρμας ηλεκτρονικής μάθησης ο εκπαιδευτής θα πρέπει να αντλήσει όσες περισσότερες πληροφορίες μπορεί για το προφίλ των εκπαιδευόμενων . Πληροφορίες για το επίπεδο σπουδών και εργασιακής εμπειρίας, έλεγχος για το εάν έχουν συμμετάσχει ξανά σε προγράμματα ηλεκτρονικής μάθησης , δεξιότητες πληροφορικής που έχουν ή δεν έχουν οι εκπαιδευόμενοι.. Όλα αυτά τα στοιχεία θα βοηθήσουν τον εκπαιδευτή να εντοπίσει εξ αρχής τους πιθανούς δυνατούς και αδύνατους κρίκους της εκπαιδευτικής αλυσίδας και με διορθωτικές κινήσεις να προλάβει τον κίνδυνο εγκατάλειψης του προγράμματος από τους εκπαιδευόμενους που εμφανίζουν χαμηλότερο επίπεδο δεξιοτήτων. Π.χ εάν ο εκπαιδευτής αντιληφθεί χαμηλό επίπεδο εμπιστοσύνης σχετικά με τη χρήση του συστήματος ηλεκτρονικής μάθησης, μπορεί να εισηγηθεί την παραχώρηση μιας δοκιμαστικής εβδομάδας χρήσης από τους εκπαιδευομένους ώστε να εξοικειωθούν με τη χρήση του συστήματος

2ον) Παρουσιάστε τον εαυτό σας και ζητείστε από τους εκπαιδευόμενους το αντίστοιχο: Μετά την απογείωση ενός αεροσκάφους ο πιλότος ενημερώνει του επιβάτες τόσο για την πτήση όσο και για το ποιος είναι. Στην διαδικασία της ηλεκτρονικής μάθησης στα πλαίσια της οποίας μπορεί ο εκπαιδευόμενος να μην συναντήσει ποτέ τον εκπαιδευτή του, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να γίνεται εξ αρχής γνωστό το ποιος βρίσκεται πίσω από το πληκτρολόγιο. Πέρα από το γεγονός ότι το σύστημα γίνεται πιο ανθρώπινο, ακριβώς την ίδια διαδικασία θα έκανε ο εκπαιδευτής και στη δια ζώσης εκπαίδευση. Θα μίλαγε 3-5 λεπτά για τον εαυτό του, έτσι ώστε να βεβαιωθούν οι εκπαιδευόμενοι για τις δυνατότητες του και την ικανότητα να γίνει ο «πλοηγός» τους. Η αποστολή ενός μηνύματος καλωσορίσματος με την επισύναψη ενός σύντομου βιογραφικού, η ενημέρωση για την προσωπική ιστοσελίδα (εάν υπάρχει), η παρουσίαση των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και επιστημονικών δραστηριοτήτων αποτελούν ορισμένους κλασσικούς τρόπους.


Κάτι πιο καινοτόμο το οποίο συνδυάζει ήχο και εικόνα θα μπορούσε να είναι ένα προσωπικό video το οποίο θα έχει αναρτηθεί στο You Tube ή στο my Space και στο οποίο θα παρουσιάζει τον εαυτό και τους στόχους του προγράμματος.

Αντίστοιχα μπορείτε να ζητήσετε από τους εκπαιδευόμενους να σας στείλουν πληροφορίες για εκείνους και βέβαια να σας περιγράψουν ποιες είναι οι προσδοκίες τους για το πρόγραμμα

3ον) Δραστηριότητες ενεργητικής συμμετοχής: Οι εκπαιδευόμενοι πέρα από τα αυτόματα τεστ αξιολόγησης και γενικότερα τις εργασίες –projects που πρέπει να υλοποιήσουν επιζητούν ευκαιρίες έκφρασης και συμμετοχής. Φανταστείτε την συμβατική τάξη στην οποίο ζητούν το λόγο για να εκφράσουν απόψεις και γνώμες στα πλαίσια μιας συζήτησης. Θα πρέπει αξιοποιώντας την δυνατότητα του συστήματος ασύγχρονης εκπαίδευσης «Ανακοινώσεις» ή το «forum» που θα δημιουργηθεί να ζητήσετε να εκφράσουν τις απόψεις τους, να στείλουν κείμενα, υλικό και επιχειρήματα για ένα θέμα που θα θέσετε και που άπτεται των εκπαιδευτικών στόχων του προγράμματος. Οι απόψεις αυτές θα αναρτώνται στις «Ανακοινώσεις» ή θα στέλνονται μέσω «μηνυμάτων» σε όλους τους συμμετέχοντες


ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

Σε ένα πρόγραμμα εκπαιδευτικού μάνατζμεντ στο οποίο συμμετέχουν καθηγητές και εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ο εκπαιδευτής υλοποιεί την ακόλουθη δραστηριότητα ενεργητικής συμμετοχής μέσω μιας Ανακοίνωσης:

Αγαπητοί Εκπαιδευόμενοι

Σε συνέχεια της επικοινωνίας και των ερωτήσεων που θέτετε, θα σας στέλνω μερικά κείμενα -ιδέες για περαιτέρω συζήτηση και προβληματισμό. Τι θα προτείναμε εμείς ως μοντέλο για την αποτελεσματική διοίκηση ενός σχολείου, στα πλαίσια του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος;

Ένα αρχικό κείμενο σκέψης, και σας το επισυνάπτω, είναι ηεπίτευξη των στόχων που προτείνει η Ένωση Διευθυντών των αγγλικών σχολείων μέσα από 12 «αξιώματα» που χαρακτηρίζουν και διαχωρίζουν το καλά διοικούμενο από το ανεπαρκώς διοικούμενο σχολείο (στο περιοδικό NewStatesman 21/06/10 σ. 18)

Μπορείτε να στείλετε τις σκέψεις και τις απόψεις σας. Στο τέλος κάθε εβδομάδας, θα τις συγκεντρώνω και ως ανακοίνωση θα τις αναρτώ για να μοιραζόμαστε όλοι τις νέες ιδέες

4ον) Δημιουργία Learning Community: Πρέπει ο εκπαιδευτής να ενθαρρύνει την επικοινωνία και τη συνεργασία των μελών της διαδικτυακής τάξης. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση να νοιώσουν όλοι μέλη μιας ομάδας και όχι απλοί χρήστες ενός συστήματος «κρυμμένοι» πίσω από μια οθόνη ώστε να βελτιωθούν οι δείκτες συμμετοχής και ολοκλήρωσης. Για να το επιτύχει αυτό ο εκπαιδευτής θα πρέπει να αναθέσει εργασίες σε ομάδες τριών έως πέντε ατόμων από διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, έτσι ώστε να καταφέρουν να συνεργαστούν και να παράγουν αποτέλεσμα εκμεταλλευόμενοι τα όπλα που δίνουν οι νέες τεχνολογίες. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι αυτές οι ομάδες είναι πιθανό να μην συναντηθούν ποτέ δια ζώσης για να συνεργαστούν. Επίσης αξιοποιώντας τα εργαλεία της on –line σύγχρονης εκπαίδευσης θα δώσει τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να παρουσιάσουν στην διαδικτυακή τάξη «on -line» με ήχο και εικόνα εργασίες και δράσεις.

5ον) Εμπλουτίστε το εκπαιδευτικό υλικό: Μην αντιμετωπίζετε παθητικά το ρόλο σας, θεωρώντας ότι απλά θα εμφανίζεστε για να απαντάτε σε ερωτήματα ή να διορθώσετε τα τεστ ανάπτυξης κειμένου που δεν διορθώνονται αυτόματα. Θα πρέπει να συμβάλλετε στον εμπλουτισμό του εκπαιδευτικού υλικού και στην αύξηση της «διαδραστικότητας».. Πιο συγκεκριμένο αντί ο εκπαιδευόμενος να πρέπει να διαβάζει βαρετές στατικές ιστοσελίδες, τι οποίες μπορεί να τυπώσει και να τις μελετήσει και offline του προτείνουμε να επισκεφθεί συγκεκριμένα links (υπερσυνδέσεις) στις οποίες μπορεί να κάνει συγκεκριμένες δραστηριότητες , να παρακολουθήσει videakia , ταινίες και γενικότερα οπτικοακουστικό υλικό και πάνω σε αυτό να συντάξει μια εργασία. Επίσης μπορούμε να το στείλουμε «βιβλιογραφία» ή και «δικτυογραφία» για τους εκπαιδευόμενους που επιθυμούν να ψάξουν περισσότερο και πέρα από το διαθέσιμο εκπαιδευτικό υλικό. Έτσι δημιουργείται μια αίσθηση «υψηλής προστιθέμενης αξίας» για το πρόγραμμα e-Learning

6ον) Αξιοποίηση των social networks την εκπαιδευτική διαδικασία: Στο πλαίσιο αυτό δημιουργείστε μία ομάδα ή μια σελίδα στο FACEBOOK με βάση αναφοράς είτε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο υλοποιείτε είτε το επιστημονικό αντικείμενο το οποίο διδάσκετε στα πλαίσια του προγράμματος. Στη σελίδα αυτή θα αναρτώνται σχόλια, προτεινόμενες ιστοσελίδες, πληροφορίες και θα μπορούν όλοι οι εκπαιδευόμενοι να συμμετέχουν ενεργά.

Επίσης μπορείτε να δημιουργήσετε ειδικό λογαριασμό για το πρόγραμμα στο You Tube ή στο My Space και να αναρτάτε οπτικοακουστικό υλικό που συμβάλλει στην επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων, ή παρουσιάζει εκπαιδευτικές δραστηριότητες της ομάδας των εκπαιδευόμενων. Κάτι εξαιρετικά καινοτόμο το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό οργανισμό που υλοποιεί το πρόγραμμα είναι η αξιοποίηση διαδικτυακών παιχνιδιών όπως π.χ του “Second Life”.

Είναι ένα δωρεάν πρόγραμμα για τον υπολογιστή που επιτρέπει στους χρήστες του να επικοινωνούν μεταξύ τους με εικονικούς εαυτούς (avatar) μέσα σε ένα πλήρως αλληλεπιδραστικό περιβάλλον. Mε την εγγραφή του χρήστη και την εγκατάσταση του προγράμματος (δωρεάν κατέβασμα γύρω στα 30 MB) μπορεί κάποιος να συμμετέχει στο παιχνίδι με ένα απλό avatar, ενώ με μια μηνιαία συνδρομή 10 περίπου δολαρίων θεωρείται μόνιμος κάτοικος μιας εικονικής χώρας και λαμβάνει ένα εβδομαδιαίο χαρτζιλίκι 400 linden (τοπικό νόμισμα). Μέσα σε λίγα λεπτά και μέσα από εκατοντάδες παραμετροποιήσεις που μπορείς να κάνεις στον εικονικό σου εαυτό, από χρώμα δέρματος, μέχρι πυκνότητα μαλλιών, μπορείς να “γίνεις” όπως ακριβώς θέλει κάποιος.

Η δημιουργία και η ανάπτυξη στο διαδίκτυο τρισδιάστατων ψηφιακών κόσμων όπως το Second Life, έχουν προσελκύσει διάφορα εκπαιδευτικά ιδρύματα τα οποία χρησιμοποιούν αυτόν τον εικονικό κόσμο για να συγκεντρώσουν τους μαθητές τους και να κάνουν εκεί εικονικά μαθήματα. Αυτό το περιβάλλον βοηθά τους φοιτητές να ενταχθούν σε εξ αποστάσεως μαθήματα βοηθώντας τους να αναπτύξουν το αίσθημα της κοινότητας.

Το Second Life προσφέρει τη δυνατότητα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τη βοήθεια ήχου και γραπτής online συνομιλίας. Ειδικοί προβλέπουν ότι η μελλοντική τάξη δε θα βρίσκεται σε ένα Πανεπιστήμιο, αλλά στον ψηφιακό κόσμο του Second Life και οι εκπαιδευόμενοι θα χειρίζονται την εικονική τους μορφή με το πληκτρολόγιο. Περισσότεροι από εξήντα εκπαιδευτικοί οργανισμοί έχουν ενταχθεί στο Second Life αναζητώντας τρόπους που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για προώθηση της μάθησης. Το Πανεπιστήμιο του Ohio είναι ένα από τα πρώτα που έκανε την εμφάνιση του στο Second Life διοργανώνοντας εικονικά μαθήματα σε ψηφιακές τάξεις. Οι επισκέπτες στο πανεπιστήμιο μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα, να εξερευνήσουν πάρκα και κτίρια, να ενταχθούν σε φοιτητικές οργανώσεις.

Κλείνοντας θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η διαδικασία ηλεκτρονικής μάθησης e-Learning είναι το μέσο και όχι ο σκοπός. Εδώ δεν μπαίνουν διλήμματα όπως το γνωστό “ to e or no to e”.. Η ηλεκτρονική μάθηση δεν καταργεί τον εκπαιδευτή, τον αναβαθμίζει και του δίνει την δυνατότητα να λειτουργήσει σε μεγαλύτερη κλίμακα, να διδάσκει ταυτόχρονα σε περισσότερες από μια τάξεις, να εκπαιδεύει 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, ακόμα και όταν.. κοιμάται

Βιβλιογραφία

  1. Avevolo, W. and Latham, L. (2005). Predicts 2006: eLearning Will Become Intrinsic to your Business Process. Stamford, CT: Gartner Research. Report number G00135044
  2. Bagnoli, F., Franci, F., Mugelli, F. & Sterbini, A. (2004). WebTeach in practice: the entrance test to the Engineering Faculty in Florence. International Conference on Web Based Education, 304-309. Anaheim, CA: ACTA Press.
  3. Barab, S. A., MaKinster, J. G. & Scheckler, R. (2003). Designing system dualities: characterizing a Web-supported professional development community. Information Society. 19(3), 237-256.
  4. Chelli, O., Basile, T. M. A., Di-Mauro, N., Esposito, F., Semeraro, G. & Ferilli, S. (2004). Machine learning approaches for inducing student models. Innovations in Applied Artificial Intelligence, 17th International Conference on Industrial and Engineering Applications of Artificial Intelligence and Expert Systems. Proceedings Lecture Notes in Artificial Intelligence 3029, 935-944. Berlin: Springer-Verlag.
  5. C.A.Bourletidis, H. Maglogiannis, Ioannis Giosos and D. A. Bourletidis (2006): “E-Learning Teaching Strategy for Entrepreneurial Growth”, IV International Conference on Multimedia and ICT´s in Education, 22-25 November, Seville, Spain, Current Developments in Technology-Assisted Education, Vol 1. pp 51-55
  6. Ilias Maglogiannis, Constantinos Bourletidis, Kostas Karpouzis, Panagiotis Petrakis (2003): «Implementation of Distance Learning based on Synchronous Collaboration Methodology for Dispersed Public Organizations», Learning Technology newsletter, Vol. 5 Issue 3, p.p 8-11, July 2003, IEEE Computer Society
  7. Lewinson, J. (2005). Asynchronous discussion forums in the changing landscape of the online learning environment . Campus Wide Information Systems, 22(3), 162-167.
  8. Licchelli, O., Basile, T. M. A., Di-Mauro, N., Esposito, F., Semeraro, G. & Ferilli, S. (2004). Machine learning approaches for inducing student models. Innovations in Applied Artificial Intelligence, 17th International Conference on Industrial and Engineering Applications of Artificial Intelligence and Expert Systems. Proceedings Lecture Notes in Artificial Intelligence 3029, 935-944. Berlin: Springer-Verlag.
  9. Marra, R. M., Moore, J. L.& Klimczak, A. K. (2004). Content analysis of online discussion forums: a comparative analysis of protocols. Educational Technology, Research and Development, 52(2), 23-40
  10. Mouzakis. Ch. & Bourletidis K. (2010): «A Blended Learning Course for Teachers’ Ongoing Professional Development in Greece», in Technology Implementation and Teacher Education Reflective Models, IGI GLOBAL, Author(s)/Editor(s): Junko Yamamoto (Slippery Rock University, USA); Joseph C. Kush (Duquesne University, USA); Ron Lombard (Chatham University, USA); C. Jay Hertzog (Slippery Rock University, USA)
  11. Wei, F. H., Lee, L. Y. & Chen, G.D. (2004). Supporting adaptive mentor by student preference within context of problem-solving learning. Proceedings IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 789-791. Los Alamitos, CA: IEEE, Computer Society.
  12. Wolverton, M.& Wolverton, M. (2002). An Asynchronous Augmentation to Traditional Course Delivery. Journal of Real Estate Practice and Education, 6, 225-238.
  13. Xenos, M., Pierrakeas, C., Pintelas, P., (2002). A Survey on Student Dropout Rates and Dropout Causes Concerning the Students in the Course of Informatics of the Hellenic Open University. Computers & Education, 39(4), 361-377.
  14. Xenos, M.,(2004). Prediction and assessment of student behaviour in open and distance education in computers using Bayesian networks. Computers & Education, 43(4), 345-359.
  15. 15. Yung, S.C. (2004). Work in progress – an interactive teaching-learning world wide web system for a classroom instruction. 34th Annual Frontiers Education IEEE Cat. No. 04CH37579, 3, 19-21.

Κωνσταντίνος Μπουρλετίδης Ειδ. Επιστημονικός Συνεργάτης Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024