Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Ο ρόλος του σχολείου

Ο ρόλος του σχολείου

Πολλοί γονείς κι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα εκφράζουν την άποψη ότι το πρόβλημα των ναρκωτικών δεν αφορά παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας αλλά μεγαλύτερων ηλικών.

Πότε είναι η κατάλληλη ηλικία για να μιλήσουμε στα παιδιά για το θέμα της χρήσης και της εξάρτησης από εξαρτησιογόνες ουσίες;

Καταρχάς καλό θα ήταν η συζήτηση να γίνει αφού το παιδί εκφράσει απορία για το συγκεκριμένο θέμα. Το κατά πόσο το παιδί θα νιώσει ελεύθερο να φέρει τέτοιες ερωτήσεις στους σημαντικούς του ενήλικες εξαρτάται από την ατμόσφαιρα που υπάρχει και την επιτρεπτικότητα να συζητιούνται τέτοιες ανησυχίες και θέματα στην οικογένεια ή το σχολείο.
Όταν ένα παιδί ρωτήσει ή ζητήσει να μιλήσει για το θέμα, τότε:

  • Ο ενήλικας χρειάζεται πρώτα να έχει ενημερωθεί για το θέμα αυτό και να έχει ξεκαθαρίσει τη δική του στάση και θέση ως προς τη χρήση ουσιών (νόμιμων και παράνομων). Είναι μια άνιση μάχη να πείσουν οι ενήλικες τα παιδιά να μην καπνίζουν όταν καπνίζουν οι ίδιοι. Θα μπορούσαν, απλώς, να μοιραστούν μαζί με το παιδί τη δυσκολία που έχουν να το κόψουν παρά τα προβλήματα που εμφανίζονται.
  • Ο ενήλικας χρειάζεται να βοηθήσει το παιδί να διερευνήσει το ίδιο τι έχει ακούσει, τι πιστεύει, τι σκέφτεται, πώς νοιώθει, ποιες αντιλήψεις έχει διαμορφώσει, τι αξιολογεί από τα μηνύματα που έχει δεχθεί. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο δίνεται, ταυτόχρονα, η δυνατότητα να ξεκαθαριστούν οι αξίες της οικογένειας, του σχολείου και του παιδιου ως προς το θέμα.
  • Αν οι γονείς θεωρούν κάποια ζητήματα, όπως το θέμα των ναρκωτικών, ταμπού, με συνέπεια να αποφεύγουν να το συζητάνε ή να αποκρύπτουν πληροφορίες για αυτά, τότε είναι πιθανό το παιδί να αναζητήσει στοιχεία από άλλες πηγές. Οι πηγές αυτές ενδεχομένως να μην είναι αξιόπιστες και να οδηγήσουν σε επιβλαβείς στάσεις και συμπεριφορές.

Γιατί να υλοποιούνται προγράμματα πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών στο δημοτικό σχολείο;

Πολλοί γονείς κι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα εκφράζουν την άποψη ότι το πρόβλημα των ναρκωτικών δεν αφορά παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας αλλά μεγαλύτερων ηλικών. Αυτή η άποψη είναι εν μέρει σωστή δεδομένου ότι φαινόμενα στη χώρα μας της χρήσης ουσιών σε αυτές τις ηλικίες δεν έχουμε, παρά μόνο κατ΄εξαίρεση. Ωστόσο τα παιδιά κι οι νέοι δε γίνονται ξαφνικά εξαρτημένοι. Οι λόγοι που οδηγούν την παρόρμηση των νέων να δοκιμάσουν, να πειραματιστούν και να καταλήξουν στη χρήση και κατάχρηση ουσιών αναπτύσσονται κυρίως κατά την παιδική ηλικία εκεί όπου σχηματίζεται η προσωπικότητα, η στάση, οι αρχές, οι δεξιότητες κι οι συμπεριφορές των παιδιών και των νέων. Ενδεικτικά από τις επιδημιολογικές μελέτες του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής στην Ελλάδα αναφέρεται ότι η ηλικία πειραματισμού με τις ουσίες (κυρίως νόμιμες) εντοπίζεται από τις ηλικίες 13 χρονών και μετά. Τέτοια στοιχεία οδηγούν στην ανάγκη για περισσότερα προγράμματα πρωτογενούς πρόληψης για τη μείωση ζήτησης ουσιών α) να ξεκινούν και να εφαρμόζονται σε όλο και μικρότερες ηλικίες εκεί όπου οι αρνητικές συνήθειες στη συμπεριφορά δεν έχουν εδραιωθεί και παγιωθεί ενώ παράλληλα β) να εκπαιδεύουν το παιδί στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων ζωής (αυτογνωσία, αυτοεκτίμηση, διαχείριση συναισθημάτων, αντίσταση σε πιέσεις, υπευθυνότητα, συνεργασία, επικοινωνία, λήψη αποφάσεων με κριτική σκέψη, επίλυση προβλήματος κτλ.)

Εάν ένας μαθητής ανατρέξει στον καθηγητή του και του εκμυστηρευτεί ότι κάνει χρήση ουσιών, πώς πρέπει να αντιδράσει ο καθηγητής;

Αρχικά τον ευχαριστεί που του εμπιστεύεται κάτι τόσο σοβαρό και του απαντά ότι η ευθύνη του ως καθηγητής είναι να προσπαθήσει να τον βοηθήσει. Του ζητάει να ενημερώσει τους γονείς του γιατί αλλιώς είναι υποχρεωμένος, εάν συντρέχουν λόγοι ασφάλειας δικής του ή των συμμαθητών του, να συζητήσει αυτά που θα του πει με το σύλλογο καθηγητών ή με την οικογένειά του. Ενδεχομένως αυτό να δείχνει ότι ο καθηγητής προδίδει την εμπιστοσύνη τού μαθητή του, όμως με αυτή τη στάση γίνεται μια ξεκάθαρη συμφωνία με τον μαθητή κι οριοθετεί τη σχέση.

Πώς μπορώ να περάσω μηνύματα πρόληψης μέσα από τα μαθήματά μου;

Αρχικά θα σε βοηθήσει να συμμετέχεις στα εκπαιδευτικά προγράμματα πρόληψης που οργανώνει ο Τομέας Πρόληψης ΚΕΘΕΑ και τα Κέντρα Πρόληψης του ΟΚΑΝΑ. Επίσης βοηθητικό είναι να αναλάβεις ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας – όλα τα προγράμματα Αγωγής Υγείας, από την Κυκλοφοριακή Αγωγή μέχρι τη Σεξουαλική Αγωγή αποτελούν παρεμβάσεις πρόληψης, χρήσιμες στο σχολείο που ενδυναμώνουν τις δεξιότητες των μαθητών και τιους κάνουν πιο υπεύθυνους για τα τεκταινόμενα στο σχολικό χώρο. Η πρόληψη είναι μια γενικότερη στάση απέναντι στις καταστάσεις, που δίνει έμφαση στο θετικό κλίμα και στην καλή σχέση μαθητών και καθηγητών, που εφαρμόζει μέθοδους ενεργητικής διδασκαλίας και προωθεί την ομαδική εργασία. Τέλος η πρόληψη είναι μια διαδικασία που ενεργοποιεί όλα τα άτομα της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς) να συμβάλλουν ο καθένας από το ρόλο τους σε αλλαγές του σχολικού τους περιβάλλοντος προς το ποιοτικότερο.
Κάποια βήματα για μια τέτοια προσπάθεια είναι τα εξής:

  • Η συλλογή ευρυματικών ιδεών για τη βελτίωση του σχολείου, ιδέες που θα προέρχονται από τους μαθητές και που θα τους κινητοποιήσουν θετικά, ίσως και με συνεργασία των 15μελών.
  • Η οργάνωση ειδικών ημερών, γιορτών ή εκδηλώσεων για το σχολείο (π.χ ημέρα για το περιβάλλον, για την ειρήνη κ,ά) που θα συμμετέχουν οι μαθητές με δρώμενα.
  • Επιμορφώσεις του εκπαιδευτικού προσωπικού σε διάφορα θέματα όπως η διαπολιτισμικότητα, η διαχείριση κρίσεων, βίας, παραβατικότητας, διαχείριση του άγχους κ.ά)

health.in.gr

Sports in

Νέα ήττα για Μπακς - Συνεχίζει ασταμάτητος και… μόνος ο Αντετοκούνμπο (107-100)

Οι Μπακς ηττήθηκαν από τους Πέλικανς (107-100) και πλέον πιέζονται έντονα από Νικς και Καβαλίερς για τη δεύτερη θέση στην Ανατολή.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024